fbpx
English EN Bahasa Melayu BM 简体 中文 简体中文
English EN Bahasa Melayu BM 简体 中文 简体中文

JANGAN abaikan gejala perubatan ini pada anak anda semasa tempoh PKP di Malaysia

Nada Sudhakaran
Pakar Bedah Pediatrik & Pakar Urologi

Gejala perubatan yang mungkin ada pada anak anda yang yang akan diabaikan semasa PKP di Malaysia

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP, dan sekarang PKPB) telah mengubah cara kita berkelakuan terhadap banyak perkara. Ini termasuk cara kita bertindak balas terhadap penyakit.

Rakyat Malaysia telah berjaya dalam mematuhi PKP dan membantu Malaysia memerangi gelombang pertama Covid 19 dengan jayanya. Sehubungan dengan itu, kita berhati-hati untuk tidak melakukan perjalanan keluar dari rumah, terutama bersama anak-anak kita, kerana ibu bapa secara semula jadi berhati-hati dan melindungi kesihatan anak mereka.

Atas sebab ini, adalah sama penting bagi ibu bapa untuk mengetahui beberapa keadaan perubatan pada anak-anak mereka yang memerlukan perhatian segera dan membawa anak anda mendapatkan bantuan perubatan yang sesuai walaupun ketika PKPB.

Keadaan biasa seperti batuk selsema atau selsema masih berlaku dan Denggi masih menimbulkan masalah kepada rakyat Malaysia dalam tempoh PKP ini.

Sebilangan besar hospital di Malaysia dilengkapi kemudahan dan sangat berwaspada dalam mengesan mana-mana pesakit Covid 19 yang memasuki premis mereka, oleh itu mereka cukup selamat untuk dikunjungi apabila anda memerlukan bantuan perubatan.

saya bekerja di Hospital pantai Kuala Lumpur, Gleneagles Kuala Lumpur, Pusat Perubatan Prince Court dan hospital Tung Shin, semuanya sangat selamat jika anda perlu membawa anak anda berjumpa doktor.

Dr Nada Sudhakaran - Pakar Bedah Pediatrik & Ahli Urologi

Jadi berikut adalah ringkasan simptom, sekiranya anak anda ada mempamerkan gejala ini, anda mesti membawa mereka berjumpa dengan doktor am atau pakar pediatrik tanpa berlengah

Demam - terutamanya yang berterusan selama lebih dari 2 hari atau tidak bertindak balas terhadap paracetamol.

Sakit telinga - sakit tiba-tiba di satu atau kedua telinga, dan mungkin berkaitan dengan demam.

Kurang selera makan - terutamanya jika anak anda tidak mengambil cukup cecair.

Lesu - ia boleh menjadi tanda awal penyakit serius.

kemalangan

Kebanyakan kanak-kanak kini menjelajahi kediaman mereka untuk melakukan perkara yang lebih menarik (dan berbahaya). Oleh itu, kami telah melihat sejumlah kecelakaan yang jarang berlaku di rumah, sepanjang tempoh PKP ini disebabkan oleh sedikit pemikiran yang ingin tahu.

trauma: Sekiranya anak anda jatuh, menggosok badan dan terus bermain, tidak mungkin ada kecederaan yang ketara. Sekiranya mereka tidak dapat bergerak atau jika mereka tidak menggunakan lengan atau kaki yang terkena, sebaiknya segera bawa anak anda ke bahagian kecemasan. Kemungkinan untuk mendapat kecederaan yang serius bergantung pada kelajuan pergerakan / ketinggian jatuh dan objek tempat mereka jatuh misalnya: lantai konkrit.

Kecederaan kepala akibat jatuh keatas lantai yang keras atau objek perlu diberi perhatian serius. Seorang kanak-kanak yang hilang kesedaran, seorang yang mengalami disorientasi, lesu, muntah atau sakit kepala yang berterusan perlu dibawa ke jabatan Kecemasan atau anda perlu memanggil ambulans.

Luka: Sekiranya mereka dangkal dan tidak terbuka, basuh dengan air bersih, sedikit krim antiseptik dan plaster sudah mencukupi, melainkan di kawasan sensitif atau tidak sedap dipandang seperti wajah, atau kawasan penting seperti telapak tangan atau kawasan kemaluan, ini harus dibawa ke perhatian doktor.

Tertelan secara tidak sengaja

Cecair: Memakan (menelan) cecair kaustik / beracun atau menghakis adalah berbahaya dan berpotensi mengancam nyawa. Pertama, simpan bahan kimia berbahaya seperti soda kaustik, peluntur, penyejuk udara dan lain-lain dalam tempat berkunci jauh dari anak-anak anda. Jangan sekali-kali memindahkan atau menyimpan cecair ini ke dalam botol minuman, supaya anak anda tidak tersilap minum. Perkara pertama yang perlu dilakukan sekiranya mereka menelan cecair yang mengakis adalah dengan memberi anak anda madu untuk diminum dan segera membawanya ke hospital.

Pepejal: Sekiranya anak anda menelan objek yang keras dan tidak mempunyai simptom, maka kemungkinan objek tersebut telah masuk ke dalam perut dengan selamat. Masih bagus untuk dinilai oleh doktor dan jika anda mempunyai contoh objek yang serupa dengan yang ditelan, bawa bersama ketika berjumpa doktor. Sekiranya objek tersekat di kerongkong (saluran makanan - saluran dari bahagian belakang mulut ke perut) mereka mungkin mengalami kesukaran untuk menelan atau mengeluarkan air liur. Ini adalah keadaan kecemasan, bawa anak anda ke hospital dan berjumpa dengan Pakar Surgeri Pediatrik.

Bateri butang atau cakera (berbentuk syiling rata) adalah pengecualian khas kerana ia masih dapat mengalirkan arus elektrik dan menyebabkan kerosakan pada lapisan dalam esofagus atau perut. Sekali lagi, perkara pertama yang anda lakukan adalah memberi makan anak anda beberapa sudu madu dan membawanya ke hospital untuk berjumpa pakar bedah pediatrik, dengan segera.

Saluran Pernafasan: Jika terdapat objek keras masuk ke saluran udara mereka mungkin batuk atau mempunyai kesukaran bernafas. Lakukan tepukan belakang atau jika anda tahu manuver Heimlich lakukan itu atau hubungi talian kecemasan ambulans. Yang terbaik adalah untuk mengelakkan kecelakaan seperti itu, jadi perhatikan apa yang diambil oleh anak-anak anda. Jauhkan manik-manik atau benda bulat (sfera) yang boleh tersekat ke saluran udara jika disedut dan bentuk ini sering sukar dikeluarkan dengan manuver di atas. Sebarang buah atau makanan yang berbentuk bulat, seperti anggur dan blueberry hendaklah dipotong separuh untuk anak-anak anda untuk mengelakkan perkara ini.

Gejala yang tidak jelas

Terdapat beberapa gejala pada kanak-kanak yang tidak termasuk sakit akut atau anak tidak sihat, namun perlu dilihat dan disiasat oleh pakar pediatrik.

Diantaranya mungkin: badan terasa lesu, berjalan rengkat yang berterusan tanpa sejarah kecederaan, benjolan atau lebam yang tidak dapat dijelaskan di mana sahaja di badan, anggota badan atau kepala,senang mendapat lebam, gusi berdarah, sakit kepala ringan atau muntah yang berulang atau bahkan juling baru.

Sebilangan gejala ini mungkin tidak ketara dan kemungkinan besar tidak terlalu serius tetapi beberapa keadaan yang lebih serius menunjukkan gejala ini juga pada awalnya, oleh itu lebih baik pakar pediatrik menilai anak anda jika ada.

Gejala psikologi

Kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun lebih dipengaruhi oleh perubahan persekitaran atau rutin harian mereka dan ini mungkin mempengaruhi mereka secara psikologi. Tidak bebas untuk bermain dengan rakan mereka atau bahkan persekolahan tergangu. Ini dapat ditunjukkan dengan perubahan perangai mereka, menjadi cemas atau tertekan, takut ditinggalkan sendirian, menangis berlebihan atau bahkan mengkritik kemampuannya sendiri.

Ibu bapa adalah penilai terbaik bagi anak mereka dan jika anda bimbang dengan cara apa pun, bawa anak anda berjumpa dengan pakar pediatrik. Walaupun gejala ini tidak kelihatan serius, campur tangan awal dapat mengatasi masalah ini pada tahap permulaan.

Sakit perut

Sakit perut adalah gejala biasa. Bagi kebanyakan kanak-kanak ini disebabkan oleh "gas" atau "ketidak cernaan" atau sembelit. Sebilangan besar akan hilang dengan sendiri. Kanak-kanak harus mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran yang mencukupi dan banyak air setiap hari. Ini akan membolehkan mereka membuang najis setiap hari dengan najis lembut dan membuang air kecil tanpa warna secara berkala, sepanjang hari.

Berikut adalah kes-kes di mana anda harus membawa anak anda berjumpa doktor kerana sakit perut mereka:

  1. Sakit perut yang berterusan dan tidak hilang berlangsung lebih dari 2 jam, tanpa kelegaan.
  2. Cirit-birit lberlangsung lebih daripada 24 jam, terutamanya berkaitan dengan sakit pada bahagian bawah perut.
  3. Sakit perut bersama muntah, terutamanya jika muntah berwarna hijau atau berlumuran darah.
  4. Sakit perut serta terdapat darah dalam najis anak anda.
  5. Seorang kanak-kanak yang lebih muda yang hanya mahu berbaring, enggan dipeluk, tidak mahu disentuh.

Muntah

Muntah adalah perkara biasa terutamanya pada kanak-kanak yang lebih muda. Walau bagaimanapun, jika berterusan dan berkaitan dengan perkara berikut, anda harus membawa anak anda berjumpa doktor atau pakar pediatrik anda:

  1. Muntah dengan cirit-birit: Anak anda tidak boleh menerima cecair secara oral lebih 6 jam atau mengalami cirit-birit berterusan untuk lebih daripada jam 24.
  2. Batuk dan muntah berterusan: Sekiranya anak anda batuk dan berterusan muntah lendir dan pengambilan oral yang lemah.
  3. Demam tinggi dengan muntah (lebih daripada 38 darjah celcius): Muntah beserta dengan atau tanpa yang berikut: sakit kepala, sakit semasa kencing, sakit telinga, sakit tekak atau hidung berair, sakit di bahagian dada, sakit perut.

Bengkak pangkal paha / kesakitan

Bengkak yang menyakitkan di pangkal paha yang tidak menetap mesti dilihat oleh doktor.

Penyebab yang paling biasa pada kanak-kanak adalah hernia. Ini sering datang dan pergi. Pada kanak-kanak di bawah satu tahun, hernia dirawat dengan segera untuk mengelakkan komplikasi. Seorang kanak-kanak dengan hernia yang mengalami muntah, menunjukkan kemungkinan usus mereka terperangkap, menyebabkan penyumbatan usus. Benjolan hernia harus "ditolak ke belakang" untuk mengelakkan komplikasi yang lebih serius.

Ini bermaksud lawatan ke hospital untuk berjumpa dengan kepada pakar surgeri kanak-kanak. diperlukan.

Perhatikan testis anak lelaki anda juga, kerana testis yang berpintal atau terkilas boleh didapati di pangkal paha dan bukan pada skrotum dan sangat menyakitkan dan lembut apabila disentuh.

Kilasan testis (berpintal)

testis terkilas adalah menyakitkan dan jika anda mendapati skrotum bengkak yang menyakitkan, pilihan terbaik adalah membawa anak anda terus ke jabatan kecemasan dan berjumpa dengan pakar bedah Pediatrik yang ada.

Testis berpintal mempunyai masa kira-kira 6 jam sebelum testis mati jadi masa adalah sangat penting dalam usaha menyelamatkan testis.

Gejala masalah saluran kencing

Seorang kanak-kanak dengan kesakitan terbakar semasa membuang air kecil mungkin mengalami jangkitan saluran kencing (UTI), lawatan ke GP atau pakar pediatrik anda dan memberikan sampel air kencing untuk mengesahkan UTI biasanya dilakukan, sebelum antibiotik dimulakan. Seorang kanak-kanak dengan darah dalam air kencing atau tidak dapat membuang air kecil perlu pergi ke hospital dan berjumpa dengan pakar bedah pediatrik, untuk dinilai. Ini mungkin disebabkan oleh masalah yang lebih serius, seperti batu karang pada saluran kencing yang tersekat.


Hospital dibuka 24 jam dan selalu menangani masalah kecemasan. Kita sangat bernasib baik berada di Malaysia dengan disiplin yang ditunjukkan oleh semua orang pada masa wabak ini.

Semua hospital di mana saya bekerja sangat berwaspada dan mempunyai protokol yang ketat untuk mengelakkan kemungkinan pembawa Covid 19 memasuki premis dan semua pesakit diperiksa dengan teliti dan diuji (jika perlu memasuki bilik pembedahan).

Hospital-hospital ini adalah tempat yang selamat untuk anda dan anak anda. Jangan mengelak dari hospital jika anak anda tidak sihat, kerana kelewatan itu dapat mengelakkan anda mendapatkan rawatan yang diperlukan oleh anak anda tepat pada masanya.

Cukup SinChew
Artikel asal Dr Nada juga diterbitkan semula di akhbar Simply SinChew pada 08-06-2020

Kongsi siaran ini

Kongsi di facebook
Kongsi di twitter
Kongsi di LinkedIn
Kongsi pada WhatsApp
Langgan
Beritahu
tetamu
0 Komen-komen
Maklumbalas dalam baris
Lihat semua komen

Cari Blog Posts

Dr Nada Sudhakaran

Pakar Bedah Pediatrik & Ahli Urologi

Pakar Surgeri Pediatrik

Hospital

Bahasa yang digunakan

Waktu Klinik

Hospital Pantai Kuala Lumpur

+ 603-2296 0888

Gleneagles Kuala Lumpur

+ 603-4141 3821
+ 603-4141 3822
+ 603-4141 3823

Pusat Perubatan Prince Court

+ 603-2160 0000

Ikuti Dr Nada On Social

Latest Posts

Adakah anak anda menunjukkan simptom (penyakit)?

Muat turun Senarai Semak Kami dan Diagnosa Kanak-kanak Anda Lebih Baik

Dapatkan bantuan Untuk anak anda

Dalam 3 Langkah Mudah

Langkah 1

Buat Temujanji

Langkah 2

Terima Laporan Diagnosis

Langkah 3

Bincangkan Pilihan Rawatan